Twee uur kantoorwandelen per dag houdt je gezond

2 juni 2015

De onderzoekers, van onder meer University of Chester (UK), maakten een analyse van eerdere studies over dit onderwerp. Dit betrof zowel bevolkingsonderzoeken in de Verenigde Staten en Canada, als studies naar de gezondheidseffecten op proefpersonen die meer gingen bewegen. Hoewel meer onderzoek wenselijk is, stellen de onderzoekers dat het wetenschappelijk bewijs solide genoeg is om twee uur lichte beweging tijdens kantooruren aan te bevelen. Dit leidt volgens studies tot een beduidend lager risico op hart- en vaatziekten, diabetes en sommige kankers.
Idealiter zouden werknemers volgens de onderzoekers zelfs naar vier uur beweging per dag moeten toewerken; dan mogen ze de beste resultaten verwachten. Verpleegsters, leraren en fabrieksarbeiders komen vaak al aan die uren, maar in veel andere beroepsgroepen wordt veel te weinig bewogen, aldus de onderzoekers.

'Van alle tijd die we zittend doorbrengen is dat 70 procent op het werk. Daar kunnen we dus het best beginnen om dat terug te brengen', zegt mede-auteur Gavin Bradley aan de telefoon. Bureaus die dermate in hoogte verstelbaar zijn dat je er ook staand achter kunt werken worden daarom van harte aanbevolen door het team van experts. 
Toch is te lang achterelkaar staan ook niet wenselijk, schrijven ze. Om rugklachten te voorkomen raden ze aan om even te gaan wandelen of een andere houding aan te nemen, zodra je iets in je onderrug begint te voelen.

'Volkomen zinnig'
Het advies van twee uur bewegen is volkomen zinnig, zegt Tibor Hortobagyi, hoogleraar bewegen en gezond ouder worden aan de Rijksuniversiteit Groningen en niet betrokken bij de Britse studie. 'Twee uur lijkt lang, maar alle onderzoeken wijzen erop dat het goed is om het onafgebroken op je stoel zitten, te doorbreken.'
Zelf legt hij elk uur een heel traject af in zijn universiteitsgebouw om aan de benodigde beweging te komen. 'Acht keer per dag, elke werkdag van de week.'