Voedingsapps, tijdrovend dus effectief?

16 februari 2015

Zoals zovelen start ik dit jaar ook met het goede voornemen om goed op mijn gewicht te letten. De eerste weken heb ik verzaakt (de restjes van de feestdagen moesten per slot van rekening op), maar “blue monday” leek mij een prima moment om te starten.
Ik pak het dit keer grondig aan en download een aantal voedingsapps die mij feilloos beloven te vertellen hoeveel calorieën ik dagelijks gebruik. Ik besluit alleen de gratis apps te downloaden (zo ben ik dan ook wel weer) en houd het ook bij Nederlandstalige apps. Na een kleine zoektocht kies ik drie apps die er positief uitspringen wat betreft gebruikersvriendelijkheid en het grote assortiment van voedingsmiddelen waar je uit kan kiezen:

  • De eetmeter
  • Myfitnesspal
  • Fatsecret

Deze heb ik een week lang gebruikt om mijn voeding bij te houden. De resultaten van dit n=1 onderzoek wil ik u niet onthouden.

Conclusies over het gebruiksgemak van de apps: 
Hoe uitgebreid de apps ook zijn, het blijkt verdomd moeilijk om goed je voeding bij te houden. Vooral de hoeveelheden blijken lastig te schatten te zijn. Om dit echt betrouwbaar te kunnen doen, heb je eigenlijk een weegschaal nodig. 
Het bijhouden van je voeding kost veel tijd. Je bent al snel een kwartier per dag kwijt om in te voeren wat je allemaal hebt gegeten. Dan heb ik het nog over een normale doordeweekse dag waarbij je vooral niet te gek doet en maaltijden bereidt met een overzichtelijk aantal ingrediënten. Zo is een normale aardappelen-, groente-, vleesmaaltijd, nog wel te doen. Een etentje in een restaurant met een amuse, een voorafje, een hoofdmaaltijd met verschillende ‘side dishes’ en een dessert wordt al wat lastiger. Een avondje tapas eten zou ik ten zeerste afraden als je de app betrouwbaar wilt invullen!
Hulpmiddelen om snel de juiste voedingsmiddelen te vinden zijn cruciaal. Zo was ik bij de Fatsecret app blij met het snelkeuze menu waarin ik recent gebruikte voedingsmiddelen kon aanklikken. Overigens bevordert dit natuurlijk niet een gevarieerd voedingspatroon. Mijn persoonlijke favoriet na een week van gebruik was echter Myfitnesspal. Vooral het scannen van barcodes was een handig hulpmiddel om de juiste voedingsmiddelen te vinden.

Conclusies over het effect van de apps:
De apps hebben mij veel inzicht in mijn eetgedrag gegeven. Kon ik van ontbijt en lunch nog wel aardig inschatten waar veel of weinig calorieën in zaten, bij de avondmaaltijd zat ik er vaak ver naast. Die “gezonde” pastasalade had bijvoorbeeld mooi de meeste calorieën van de week.
Door het gebruik van de apps ben ik minder gaan eten. ’s Avonds na het eten durfde ik de koektrommel niet meer te pakken, nadat ik gezien had op hoeveel calorieën ik die dag al zat. Er was echter nog een belangrijkere reden om die koektrommel dicht te laten, namelijk dat ik geen zin had om het allemaal weer in te moeten vullen. Alleen daarom al besloot ik vaak om de extraatjes te laten staan. Ik ben in de week van het gebruik van de apps dan ook ruim een kilogram afgevallen. Hoewel ik dus denk dat er nog een slag te maken is wat betreft het gebruikersvriendelijk maken van voedingsapps, is het maar de vraag of een gebruikersvriendelijkere app ook effectiever is. Ikzelf vond het in ieder geval een stuk eenvoudiger om extraatjes te laten staan door het idee dat alles wat ik at ook weer ingevuld moest worden!

Deze blog is ook te lezen op de digitale zorggids

 

Voedingsapps, tijdrovend dus effectief?